Značení lodních šroubů

Moderátor: DJPILOT

Pravidla fóra
Pokud je zřejmá návaznost nebo reagujete na poslední příspěvek, nepoužívejte CITACI. Ostatní většinou pochopí na co reagujete.

Značení lodních šroubů

Příspěvekod MNE » úte 09. srp 2016 22:24:51

Ahoj,
věnuji si hlavně modelům letadel, ale dostal jsem jako dárek model lodi a co čert nechtěl, problémy mě donutili k tomu zajímat se i o lodě. Konkrétně jsem se chtěl zeptat na značení lodních šroubů. V obchodech jsem se totiž setkal s několika různými značeními a nevím, co je k čemu vhodné. Snažil jsem se hledat na netu víc informací o značení lodních šroubů, ale bohužel k této problematice jsem toho moc nenašel. Jedná se mi konkrétně o to, že některé lodní šrouby jsou značeny stylem: "38 x 15 x 25 For 5mm Shaft", některé např.: "45mm 2 Blade Aluminum CNC Boat Prop (P1.4/3x3)", a někdy je to zase "Prop Nylon 1.4 x 38".
Očekával bych z toho, že se budou lišit ve vhodnosti pro dané otáčky, a jejich výsledkem bude nějaká síla, případně rychlost. Ale jak to z těchto značení odvodit mi je zatím tajemstvím.

Jinak asi rovnou popíšu můj aktuální problém, který bych rád při tom vyřešil. Jinak předesílám, že celé toto vlákno není inspirováno cílem zprovoznil moji loď, ale hlavně se něco dozvědět.

Můj problém spočívá v tom, že moje loď co jsem dostal darem (Offshore sea rider - http://www.peckamodel.cz/produkt/rc-modely-a-prislusenstvi/rc-lode-a-prislusenstvi/kompletni-sety-lodi/4st308208g-offshore-lite-sea-rider-v3-2-4ghz-rtr-zeleny), se už jako nová chovala tak, že po přidání plynu se loď začala pomalu rozjíždět, a až dosáhla určité rychlosti, tak najednou výrazně poklesly otáčky motoru( jakoby se ponořil lodní šroub) a loď se rozjela plnou rychlostí. Časem však stalo to, že loď do druhé fáze nepřejde a pouze "čeří vodu" a posouvá se pomalu vpřed. Zkoušel jsem posouvat těžiště v bláhovým domnění, že to pomůže, ale bohužel bez úspěchu. Napadá vás někoho, čím by to mohlo být?

dík za info nebo případné nasměrování na jiný zdroj

Mirek
MNE
 
Příspěvky: 2
Registrován: úte 09. srp 2016 21:39:10

Re: Značení lodních šroubů

Příspěvekod Kouťák » stř 10. srp 2016 11:23:26

Ahoj, pokusím se ti trochu odpovědět popřípadě mě kolegové doplní či opraví. Co se týká zančení tak je to asi u každého výrobce jiné asi není žádné určené značení. Tak například 1,4 nebo 1,5 atd.. značí u šroubů stoupání listů. čím je stoupání vyší tím je potřeba silnější motor. Značení 38x15x25 je mám dojem 38 průměr šroubu x délak jednoho listu x délka šroubu v ose otáčení.

Co se týká toho jak popisuješ že se loď chová tak to je tím že se loď dostane v té druhé fázi do kluzu a šroub bracuje na plno.
Kouťák
 
Příspěvky: 563
Registrován: ned 08. lis 2009 17:49:08

Re: Značení lodních šroubů

Příspěvekod Bořík » stř 10. srp 2016 12:15:14

S označováním lodních vrtulí je to celkem dost složité a jak psal kouťák - co výrobce, to své značení. Obecně jsou důležité dvě hodnoty: průměr a stoupání. Pomalé lodě mají stoupání kolem 0.5 až 1.2, rychlé pak od cca 1.0 až třeba 1.8. ( to číslo je násobkem průměru ). Kromě těchto dvou základních hodnot pak je třeba rozlišovat, jestli jde o šroub plnoponořený ( obvykle pod dnem lodí, všechny části lopatek jsou ponořené a zabírají stejně ) a nebo poloponořený ( bývá za zrcadlem lodi a při optimální rychlosti je hladina vody v ose šroubu, takže zabírají jen ty lopatky šroubu, které jsou pod hladinou - druhá část lopatek je nad hladinou ). Oba typy šroubů se liší především tvarem lopatky na odtokové hraně - poloponořený šroub má konec lopatky ještě víc ohnutý, jako by měl ten kousek ještě větší stoupání. Rozdíl se projeví v tom, že plnoponořený šroub v poloponořeném režimu přestane od určité rychlosti táhnout a začne jen kavitovat ( bude stále otáčet kolem sebe stejnou vodu a nezačne zabírat - jako by se šroub přestával "zařezávat" do vody ).
Tvůj případ je takový slepenec .... loď má nezvyklý tvar zrcadla a není jasné, v jaké výšce je vodní hladina při různé rychlosti. Vypadá to na to, že tam máš plnoponořený šroub a loď se po rozjezdu nedostane do úplného kluzu a šroub je hodně ponořený a táhne, jak by měl. Pokud se ale překoná určitá rychlost a loď se dostane do kluzu ( jetě více se zvedne ), šroub začne pracovat jako poloponořený a protože na takový režim není určený, začne kavitovat a "honit vodu naprázdno" a loď okamžitě zase zpomalí a částečně se ponoří a šroub se zase dostnane do své správné polohy a tak pořád dokola.
Řešením je, pokud Tě to bude bavit, koupit pořádný laminátový trup od zkušeného výrobce, kde je jednoznačně určeno, pro jaký režim plavby je ta loď vyrobená. Ty čínské hračky a polohračky někdy nerespektují ten správný tvar trupu, co by loď měla mít a pak vznikne takový paskvil, co sice jakž-takž jezdí, ale celkově to není nic moc.
Bořík
 
Příspěvky: 203
Registrován: stř 02. úno 2011 18:52:19

Re: Značení lodních šroubů

Příspěvekod Džejár » stř 10. srp 2016 16:04:25

Ještě bych doplnil, že u lodních šroubů ne také důležité uchycení. V zásadě jsou dva typy, jednak má šroub vnitřní závit (obvykle M4) a nebo má průchozí díru obvykle palcovou 3/16" nebo 1/4" a přitahuje se matkou k unašeči zvanému drive dog:
https://www.google.cz/search?q=drive+dog&client=firefox-b&biw=1366&bih=611&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwiP-reNnLfOAhVC3SwKHbcNAuIQsAQIGg#imgrc=dzXIh5Gr6xvEAM%3A

Pokud se chceš něco dozvědět, přijeď na nějaký sraz a tam se de pokecat.
Džejár
 
Příspěvky: 353
Registrován: čtv 02. čer 2011 16:11:51

Re: Značení lodních šroubů

Příspěvekod Kouťák » čtv 11. srp 2016 10:02:53

Děkuji kolegům za vyčerpávající doplnění.
Kouťák
 
Příspěvky: 563
Registrován: ned 08. lis 2009 17:49:08

Re: Značení lodních šroubů

Příspěvekod MNE » čtv 11. srp 2016 21:28:31

Mockrat děkuji za vyčerpávající odpovědi. Jen tedy bohužel z mnou uváděných značení se nedá rozpoznat, zda se jedná o šrouby polo- nebo plnoponořené.

Z toho jak by moje lodička měla jezdit (viz video https://www.youtube.com/watch?v=PzLlyo-3HSc) usuziji, že se jedná o poloponořený šroub a problém je, ve stacionárním stavu, nebo při pomalé rychlosti je šroub ponořen zcela a v tomto režimu nedokáže rozjet loď tak, aby se loď dostala do skluzu a tím pak se i šroub dostal do správného poloponořeného stavu. Rozumím tomu správně? Pomohlo by mi v mém případě zkusit posunout baterii více dopředu, tím odlehčit záď, zvednout šroub více nahoru a pomoci tím rychleji se dostat do poloponořeného stavu?

O víkendu zkusim natočit nějaké video, a fotky, kde a kdy se nachází lodní šroub vůči hladině.
MNE
 
Příspěvky: 2
Registrován: úte 09. srp 2016 21:39:10

Re: Značení lodních šroubů

Příspěvekod Kouťák » pát 12. srp 2016 6:08:14

Pokud chceš hýbat s těžištěm, tak bych volil obrácený směr, čili dej baterii spíše lehce do zadu. potřebuješ mít při plné rychlosti lehčí předek, jinak by to mělo tendenci nořit příď pod vodu. U velkých modelů se to řeší tzv. trimováním hřídele, kdy ji dáváš nahoru nebo dolu. FUngu je to tak že pokud je hřídel směrem nahoru od své vodorovné osy bude loď při jízdě bořit příď pod vodu. Pokud bude směrem dolů od své vodorovné osy bude naopak příď při jízdě vynořovat. Podobné je to i s těžištěm. Když to vemu ještě víc do detailu ,tak také záleží na tom jaká je vodní hladina. Tím myslím zda li jsou vlny, ži tzv. zrdcadlo nebo olej...
Kouťák
 
Příspěvky: 563
Registrován: ned 08. lis 2009 17:49:08


Zpět na RC lodě a rc ponorky

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron